پس از ۱۰ سال بلاتکلیفی و انتظار؛ جاده های تربت حیدریه و تربت جام همچنان مرگبار است

61472

«مرگ» و «جاده» واژه هایی هستند که با وجود تکرار هر روزه در رأس خبرهای خراسان رضوی هرگز عادی نشده اند و هر روز داغی این واژه ها بر دل خراسانی ها بیشتر می شود.
داغی که حتی وقتی تکرار می شوند بر شدت آن نیز افزوده می شود، زیرا دوباره سرپرست خانواده و جگرگوشه مادری قربانی شده است.
حالا شرایط به گونه ای شده که شنیدن این واژه ها هم متأثر کننده شده است، واژه هایی که از ثبت رکوردی جدید یا شکستن رکوردی قدیمی حکایت دارد.گرچه رکورد به نوعی شیرین و حتی غرورآفرین است، اما در میان همه رکوردهایی که ثبت شده است اعداد و ارقامی خودنمایی می کند که نه تنها مایه غرور نیست، بلکه کام هر شنونده ای را تلخ می کند.

معروف ترین جاده مرگ تربت جام
ثبت رکورد مقام دوم تلفات جاده ای در خراسان رضوی گواه ادعای فراوانی جاده های مرگ در شهرستان های این استان است. نماینده مردم تربت جام و باخرز در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با گزارشگر ما می گوید: معروف ترین جاده مرگ شهرستان تربت جام مسیر تربت جام به باخرز است.
غلامرضا اسداللهی با اشاره به اقدام های انجام شده طی سالیان اخیر می افزاید: متأسفانه هنوز فاصله زیادی تا وضعیت مطلوب داریم و وضعیت راه های این شهرستان هرگز مناسب نیست. وی با بیان اینکه به طور متوسط هرماه شاهد تصادفات منجر به فوت زیادی در جاده های شهرستان تربت جام هستیم، اظهار می دارد: این در حالی است که بهسازی و اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز جاده مرگ تربت جام چند سالی است شروع شده، اما روند آن بسیار کند است.
به گفته وی، تاکنون تنها یک کیلومتر از جاده مرگ این شهرستان از سمت باخرز اصلاح شده و ۶ کیلومتر نیز از سمت تربت جام به پایان رسیده و حدود ۲۲ کیلومتر دیگر باقی مانده است.
نماینده مردم تربت جام و باخرز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت تخصیص اعتبارات می گوید: هم اکنون وضعیت تخصیص اعتبارات به نحوی است که با روند کنونی، مردم باید هنوز شاهد تلفات جاده ای باشند.
اسداللهی با اشاره به قول مساعد وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این مسیر می افزاید: قرار بود این پروژه تا پایان سال ۹۴ به سرانجام برسد.
به گفته وی بارها این وعده پیگیری شده، اما هنوز روند اجرای پروژه بسیار کند است.
وی جان باختن هفت نفر طی همین چند ماه اخیر در این جاده را گواه ادعای خطرآفرینی این مسیر عنوان می کند و می گوید: رسیدگی به وضعیت جاده تربت جام – باخرز اورژانسی ترین اقدام این شهرستان است.
نماینده مردم تربت جام، دو راهی سرخس به صالح آباد را نیز دومین محور پرتصادف این شهرستان برمی شمارد و می افزاید: بهسازی این مسیر نیز چند سال است شروع شده، ولی هنوز پیشرفت آن در حد ۱۰ کیلومتر است.وی با بیان اینکه این مسیر هم تاکنون تصادفات منجر به فوت زیادی داشته است، می افزاید: مسیر صالح آباد به تربت جام یکی از محورهای پر پیچ و خم است که وضعیت آسفالت آن هم مناسب نیست.
اسداللهی وضعیت مسیر تربت جام به دوغارون که یک جاده ترانزیتی پرتردد است را نیز تأسفبار می خواند و می گوید: متأسفانه بحث دوبانده کردن این جاده نیز با اینکه مصوبه سفر هیأت دولت است و باید تا پایان سال ۹۳ انجام می شد هنوز ناتمام مانده، در حالی که مسیر تلفات جاده ای بالایی دارد.
این نماینده در ادامه سراغ راه های روستایی شهرستان می رود و می افزاید: راه های روستایی این شهرستان نیز در مقایسه با راه های روستایی دیگر شهرستان ها وضعیت خوبی ندارد و اغلب مسیرها هنوز آسفالت نیست که رفع مشکل آن ها یک عزم ملی و استانی می طلبد.
وی با رد این ادعای مدیران راه و شهرسازی خراسان رضوی که ۹۵ درصد تلفات جاده ای به عوامل انسانی برمی گردد، می گوید: اصلاح هندسی خیلی از جاده ها یک ضرورت است، زیرا اغلب جاده ها قوس های خطرناک و پیچ های مرگ آفرین دارند، به عنوان مثال دوراهی سرخس به صالح آباد هم کم عرض است هم پیچ های زیادی دارد.

۱۰ سال بلاتکلیفی برای حادترین مسیرهای تربت حیدریه
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی هم با ابراز نگرانی از تلفات جاده ای دو مسیر کدکن به تربت حیدریه و تربت حیدریه به تربت جام و باخرز می گوید: این دو مسیر که با مشکلات حادی روبه روست متأسفانه از ۱۰ سال پیش بلاتکلیف رها شده است.
خسروی در خصوص مسیر کدکن به تربت حیدریه می افزاید: این محور با اینکه مسیر تردد ۵۰ روستای این شهرستان و مسیر میان بر تا شهرستان نیشابور است، عملیات اجرایی آن ۱۰ سال است به کندی پیش می رود.
به گفته وی، تنها نیمی از این مسیر در مدت ۱۰ سال اجرا شده و بقیه همچنان باقی مانده است.
وی آمار تلفات جاده ای این مسیر را بسیار تأسفبار اعلام می کند و اظهار می دارد: این در حالی است که روزانه دست کم۵۰ هزار نفر از این مسیر تردد می کنند.
وی مشکل حاد دیگر راه های تربت حیدریه را که از جاده های پرخطر استان نیز قلمداد می شود محور تربت حیدریه به دولت آباد باخرز و به سمت مرز افغانستان می داند و می گوید: مسیر تربت حیدریه به زاوه هم متأسفانه با وجود ۸۰ هزار جمعیت زاوه و ۴۰۰ هزار جمعیت مرزنشین وضعیت خوبی ندارد.
خسروی با اشاره به تردد روزانه ۵۰۰ هزار نفر از این مسیر می افزاید: افزون بر تردد نیم میلیون نفری در این محور باید آمار تردد روزانه ۲۰۰ تریلی کارخانه سیمان زاوه و وسایل نقلیه سنگین ترانزیت را نیز بر این شمار افزود.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه نیز ۱۰ سال است شروع شده، اظهار می دارد: در این مدت تنها قطعات مختلفی اجرا شده ولی تکمیل نشده اند.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیشترین میزان تولید و برداشت زعفران در شهرستان زاوه می گوید: متأسفانه این موضوع نیز به افزایش تلفات جاده ای این محور منجر شده است.
به گفته وی، آمار تردد خــودرو در این مسیر به حدی است که در اغلب ساعات شبانه روز خودروها به صورت چسبیده به هم در تردد هستند.
وی با انتقاد از نادیده گرفته شدن حق خراسان رضوی در بهره مندی از آزادراه می گوید: این یک مطالبه جدی استان است، اما مغفول مانده است.

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


8 × = هفتاد دو

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

تهران - میدان بهارستان - مجلس شورای اسلامی - تلفن 02133552848-02133125970 - نمابر 02139932563
تربت جام - بلوار امام خمینی (ره) - جنب کمیته امداد امام خمینی (ره) تلفن : 052822221562
تایباد - بلوار امام حسین (ع)- طبقه فوقانی فروشگاه مرزنشینان 05294233066
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ می باشد.

Copyright © 2008-2013